Goede gewoontes voor veerkracht 1

Vermijden kan een stressreactie zijn. Hoe herken je dit? En wat doe je dan?

Een voorbeeld

Ik wil ik al vijf weken een blog schrijven, maar ik kom er niet toe. Ik laat me afleiden.

‘Ik moet nu eerst uitzoeken hoe ik veilig kan videocoachen.’

‘Ik moet eerst aandacht geven aan mijn coachees. ‘

‘Ik moet nu eerst drie keer per week naar mijn moeder van 90.‘

Ik laat daarmee mijn focus op het bloggen los. Begrijpelijk als er zoveel verandert wereldwijd. Maar het knaagt.

Af en toe doe ik een poging een blog te beginnen. Maar kom niet op gang. Het lijkt of er een rem op zit.

Herkennen van de stressreactie

Als ik er voor ga zitten en het onderzoek, merk ik dat er onrust zit. Ik schrijf mijn gedachten op:

‘Anderen zijn al zo goed aan het bloggen over de coronatijd, wat heb ik nog te zeggen?’

‘Ik heb al over alles geblogd dat nu relevant is’.

‘Ik weet niks zinnigs te schrijven dat echt iets toevoegt.’

‘Er wordt zoveel onzin geschreven, daar wil ik niet aan bijdragen’.

Ik voel onrust, frustratie en machteloosheid. Ik voel de neiging het weer op te geven:

‘Laat maar, ik heb wel iets anders te doen.’

Stressvolle gedachten en gevoelens dus.

Moeilijk te doorzien

Juist omdat ik iets nìet doe: bloggen, is het moeilijk te doorzien dat dit een stressreactie is. Ik kan er makkelijk van weg lopen. Omdat er wereldwijd afgelopen weken zoveel veranderd is, lijkt het ook heel legitiem om het maar te laten zitten.

Ik ontdek pas dat het een stressreactie is op het moment dat ik de tijd neem om erop te reflecteren. Ik zou natuurlijk kunnen proberen op wilskracht door te zetten. Maar als ik tegen mijn halfbewuste gevoelens en gedachten in ga, kost dat veel energie.

Aanpak om het op te lossen

Ik doe een ABC van ontstressen op de kluwen van gevoelens en gedachten. Tijdens dit proces merk ik hoe ik kalmer wordt. Helder, gefocust en doelgericht. Ik herinner me weer hoeveel plezier ik vaak heb in het schrijven. Ik realiseer me weer hoeveel voldoening het geeft als een blog af is. Hoe fijn het is om zo een bijdrage te leveren aan een lichter leven. De kluwen lost binnen een paar minuten op. Ik krijg zin om een blog te schrijven.

Vervolgens ga ik achter mijn laptop zitten en schrijf ik die middag twee blogs achter elkaar.

Ik merk dat er nog veel meer blogideeën staan te trappelen om opgeschreven te worden. Gelukkig zit de vaart er weer in. Het vermijdingsgedrag is opgelost.

De wetenschap erachter

Het ABC van ontstressen is een eenvoudig proces van (meestal) minder dan vijf minuten, ontwikkeld door M. Riemslagh (PhD). De methode is gebaseerd op neurobiologie, psychologie en hedendaags hersenonderzoek. Dat maakt het krachtig, snel en efficiënt.

Het is gebaseerd op het werk van onder andere Steven Laureys, Jos Brosschot, Elke Geeraerts, Bandler & Grinder, Bruce Lipton, Francine Shapiro, Karim Nader, en Peter Levine.

Wat is het ABC van ontstressen?

Het is een vijfstappenplan om onrustige, stressvolle gevoelens en gedachten rond een bepaalde situatie los te laten. Het pakt de kern aan in je brein. Doelgerichter en sneller dan je in meditatie lukt. Zodat je daarna niet meer getriggerd wordt in dezelfde angsten, zorgen of frustraties. Je kunt het met een gerust hart op jezelf toepassen. Zonder begeleiding.

Gewoonte

Als je er nu eens een gewoonte van maakt om dagelijks wat tijd te nemen om te voelen wat er speelt en dit via het ABC van ontstressen op te lossen?

Juist als je merkt dat je dingen uitstelt, vermijdt of ontloopt kan dit proces een vriendelijk hulpmiddel zijn. Je hoeft jezelf niet op je kop te zitten of jezelf te dwingen. Je hoeft het ook niet op te geven. Je lost de belemmerende gedachten en gevoelens op en kunt merken dat je daarna helder kan kijken naar wat je wilt doen: Je brein is weer verbonden, waar een brein in stress niet verbonden is.

Zelf aan de slag

Kijk hier voor een uitleg en demonstratie van Marina Riemslagh, de grondlegger van deze methodiek:

https://www.livetheconnection.com/nl

Geheel en al gratis. Makkelijk te leren. Met veel effect.

Mocht je diepgaander willen werken met deze methodiek, wil je hulp bij het aanleren en beoefenen, dan kun je bij me terecht via videocoaching. Bel me op 0652441314 voor een afspraak.

 

Er is elke dag wel iets om je druk over te maken. Of er nu een crisis is, komt of geweest is. Stress is niet alleen van deze tijd. Ik wijd een serie blogs aan het creëren van goede gewoontes om weerbaar te zijn tegen stress. Want ook in deze tijden kun je kalm blijven en floreren. Dit was deel 1.

Eerdere blogs over het ABC van ontstressen:

Je hoeft niet diep te graven om lichter te leven

Stress vermijden? Stress oplossen.

Doorbreken van incompetent zijn

Voorbeelden van stress

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.