Boos op broer

Goede gewoontes voor veerkracht 4

Houd je het nog vol? Zijn je kinderen weer deels naar school? Krijg je weer wat meer ruimte om te werken? Kijk hoe het is met je veerkracht. Het kan zijn dat afgelopen maanden zijn tol hebben geëist van je energiereserves.

Voor sommigen is de coronacrisis één lange grote vakantie. Voor anderen pakt de crisis stressvol uit.

Stress signalen

Hoor je bij de laatste groep? Pas dan op voor burn-out. Als je het nu een paar maanden hebt weten vol te houden, dan kan het zijn dat je te veel van je stress systeem hebt gevergd. Dat je ineens omvalt.

Let op je eigen stress signalen. Ben je meer aan het piekeren? Heb je meer spanningsklachten? Kom je moeilijker in slaap? Heb je vaker een kort lontje? Neem het serieus. Zorg dat uitval je niet onverwachts overkomt.

Stap 1 is om die signalen van stress op te merken. Stap 2 is om de stress te doorbreken.

Emotional Freedom Technique (EFT)

Een eenvoudig en veilig hulpmiddel om stresspatronen te doorbreken is Emotional Freedom Technique (EFT). Het wordt ook wel ‘kloppen’ of ‘tappen’ genoemd. Het kloppen op bepaalde plekken geeft je lichaam een impuls om de energie van de emotie los te laten.

Het kan zijn dat als je je broer ziet (of je moeder of je kind of je leidinggevende) dat je dan onbewust een koppeling maakt met allerlei angsten of ergernissen die hij bij je oproept. Elke keer dat je hem spreekt word je weer in die angsten of ergernissen meegezogen en vertoon je een stressreactie: je gaat piekeren, bedenken dat je hem eens goed de waarheid zal zeggen en je klapt dicht op het moment dat je hem spreekt.

Je brein heeft via je amygdala een alarmrespons opgebouwd rond de gedachte of rond het beeld van je broer. Dat is knap lastig als je die broer steeds moet spreken omdat jullie samen voor je oude moeder zorgen.

Bovendien: Emoties hebben invloed op je immuunsysteem. Versterk je immuunsysteem door negatieve emoties los te laten en positieve emoties te versterken.

Meten

Voordat je begint, meet je je emotie. De emotie van een specifiek moment. Bijvoorbeeld je emotie tijdens het telefoongesprek met je broer. Bij 10 ben je verschrikkelijk bang of boos. Bij 1 is er minimale emotie en bij 0 is de emotie weg.

Dit geven van scores is een uitstekend hulpmiddel om te kijken of de stressreactie, de emotie, na het kloppen minder is geworden. Als de emotie na een rondje kloppen wel minder is, maar nog niet weg, klop je gewoon nog een rondje.

Opstartzin

Vervolgens begin je het proces van het kloppen door jezelf te accepteren. Acceptatie is het beginpunt voor emotioneel herstel. Zo lang je je verzet tegen een emotie, versterk je die.

Dat gaat zo: ‘Ook al erger ik me aan mijn broer, ik mag er helemaal zijn zoals ik ben.’ Je klopt tegelijkertijd op de zijkant van je hand, onder je pink.

Of: ‘Ook al ben ik bang voor mijn broer, ik klap dicht tijdens het gesprek, ik mag er helemaal zijn zoals ik ben.’

De aanpak van EFT helpt je om bij één emotie te blijven die hoort bij één specifiek moment omdat je tijdens het kloppen steeds woorden herhaalt die naar die emotie en dat moment verwijzen. Dat maakt het makkelijker om je erop te concentreren.

Klopronde

Daarna klop je op de volgende plekken. Klop ongeveer zeven klopjes per plek:

Boven op je hoofd: Deze ergernis

Wenkbrauw: Deze ergernis die ik nu voel

Zijkant oog: Deze ergernis

Onder oog: Ik voel het in mijn lichaam

Onder neus: Deze ergernis

Op kin: Als ik aan dat telefoontje denk

Bij sleutelbeen: Ergernis

Onder je arm: Dit gevoel van ergernis

Duim: Deze ergernis

Wijsvinger: Tijdens dat gesprek met mijn broer

Middelvinger: Deze ergernis

Ringvinger: Ik erger me aan mijn broer

Pink: Deze ergernis

Zijkant hand: Ergernis

Geef opnieuw een score. Herhaal de procedure tot de score 0 is.

Yvonne Toeset, EFT Master, neemt je mee in een heldere uitleg in dit instructiefilmpje en via deze gratis handleiding met foto’s.

Yvonne geeft voorlopig elke maandagmiddag een webinar: Troost in crisistijd. Via haar nieuwsbrief blijf je op de hoogte.

Gewoonte

Het is een simpele methode. Makkelijk te leren. Met veel effect.

Maar vergis je er niet in. Het blijkt vaak lastig om EFT in te zetten op het moment dat je stress ervaart. Je denkt er helemaal niet aan omdat je brein tijdens stress gesloten is voor hulp.

Daarom raad ik je aan om er een gewoonte van te maken. Pas het dagelijkst tien minuten toe. Neem de tijd om op te merken wat je voelt. Klop vervolgens op de stessvolle gevoelens. Liefst tot ze weg zijn.

Wil je diepgaander werken met deze methodiek en wil je hulp bij het aanleren, dan kun je bij me terecht via videocoaching. Bel me op 0652441314 voor een afspraak.

 

Er is elke dag wel iets om je druk over te maken. Of er nu een crisis is, komt of geweest is. Stress is niet alleen van deze tijd. Maar chronische stress is wel schadelijk. Ik wijd een serie blogs aan het creëren van goede gewoontes om weerbaar te zijn tegen stress. Want ook in deze tijden kun je kalm blijven en floreren. Dit was deel 4.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.